28. elokuuta 2009

Ja liukuhihna liikkuu

Ja taas olisi yksi fantti valmis. Pieniä mutta työläitä. Pientä pipertämistä nämä vaatii ja hermot meinaa mennä. Ihania ne ovat, kunhan ovat valmiita, mutta tekemisessä meinaa välillä usko loppu. Mökillä olessa tein yhden vaalenpunaisenkin naapurin uudelle tulokkaalle, mutta siitä unohdin ottaa kuvan! Kun huomasin asian, kauhistelin aikani, mutta eihän sitä voi vauvaperheen arkea mennä häiritsemään...(suloinen vauva, en mä siitä ota kuvaa vaan tosta mun antamasta lahjasta...) eli ei kuvaa tästä tekeleestä.



Tämä ensimmäinen raidallinen versio menee ystävän ystävälle, joka ensi viikolla juhlii vauvakutsujaan. Mies ja Stiina olivat, tässä järjestyksessä, järkyttyneitä, että tämä fantti ei jääkään meille nurkkiin lojumaan. Suloinen kuulemma on, suloisin tähän mennessä.

edit: Ja ohje elefanttiin löytyy siis täältä Kyseessä on siis Susan B. Andersonin elefantti. Suloinen keksintö!



Eilen tuli kaupasta mukaan Modan kesälehti, jossa oli runsaasti neuleohjeita. Hieman ehdin selata ja taas oli uusi projekti puikoilla. Pakko kokeilla kukallista vauvan nuttua, kun sellaisen nyt neuloo ihan hetkessä... Eli taas on puikoilla uutta...

18. elokuuta 2009

Ihme ja kumma

Miehen siskon lahjabolero on nyt sitten neulottu kasaan. Toivottavasti se miellyttää saajaansa. Ohje on novitan kesä 2009 lehdestä, lankana tennessee savunsininen ja langan menekki oli hieman vajaa kolme kerää.



Näyttää tuossa ylemmässä kuvassa tosi pliisulta tuo väri, melkein harmahtavalta. Tämä kuva on lähempää ja siinä näkyy todellinen väri paremmin ja tuota mallineulettakin edes hieman.


Tätä oli ihan kiva neuloa ja ihan näppärästi meni lopulta tuo yhteenkokoaminenkin. Suurin ongelma koko prosessin aikana oli löytää rintaneula, jolla boleron saisi kiinni edestä. Kultasepänliikkeet myy vain Kalevalaa ja se oli hieman liian hintava vaihtoehto. Lopulta löysin kuvassa olevan rintaneulan Turun kauppahallista. Kyllä se tuohon sopii jotenkin.

Mielestäni tuo kyseinen savuisen sinisen sävy on yksi kauneimmista sinisistä, mihin olen törmännyt. Olen ostanut sitä alelaatikoista pari vuotta sitten ja uhrasin nyt lähes kolme kerää tähän. Vielä sitä olisi 6 jäljellä ja siitä haluisin neuloa itselleni jotain. Boleron jämät käytän taas yhden fantin tekemiseen ystävän ystävän vauvalle.

11. elokuuta 2009

Meillä kasvaa fantteja

Meillä on valmistunut fantti jos toinenkin. Punainen on tenneseetä jämistä tehty eli ei hajuakaan miten paljon siihen meni lankaa, mutta ei paljon. Iso vihreä on sitten mamboa, hetken päähänpisto tehdä se noin paksusta langasta, mutta kun oli aloitettu niin pakkohan se oli tehdä loppuun. Ei ihan kivointa hommaa, mutta suloisia ne on.

Vinkki ohjeeseen löytyi täältä ja ohje sitten taas täältä. Raidallisena tuo olisi niin syötävän suloinen mutta ajattelin että valmistuu nopeammin kun teen yksivärisenä.



Myös Stiinan nukke Lissi sai uudet vaatteet.



Stiina ei pitänytkään vaatteista aivan yhtä paljon kuin äiti olisi halunnut Stiinan pitävän... No hetken ne saa olla päällä, jos neiti ei heti huomaa. Todella työlästä hommaa muuten tuo nuken vaatteiden neulominen. Olin suunnitellut tekeväni vaikka mitä Lissille mutta tuon piiperryksen jälkeen pidän kyllä taukoa.

6. heinäkuuta 2009

Kesä

Syksy saapui, toivottavasti kuitenkin vain hetkeksi, eilen oli äitikin pipo päässä hiekkalaatikolla. Tässä kuvia meidän terassin kesästä, ajasta jolloin aurinko vielä paistoi ja lämmitti.

Herneryteikkö näyttää tältä. Sitä olisi voinut istutuksen jälkeen hieman karsia mutta eipä tullut tehtyä ja nyt se on kasvanut aivan mahdottomaksi. Satoakin on jo saatu.



Tomaatintaimia on kolme ja satoa on tullut peräti yksi =) ja taimet olisivat tykänneet lämpimimmistä säistä, ehkä satoakin olisi enemmän. Taimet ovat ehkä saaneet hieman liikaa vettä. Liikakastelu ei todellakaan ole tyypillistä minulle, joten tätä täytyy oikein ihmetellä. Mutta tässä se on, ensimmäinen itse kasvatettu oma tomaatti. Siellä se on tuossa keskellä...



Retiisimaa ja pikku kastelija.



Mansikkaamppeli, joka on jäänyt ripustamatta mihinkään ja linnutkin syö marjat. Marjoja on tullut ihan mukavasti ja satoa olisi loppukesäksikin tulossa mutta yksi erityisen röyhkeä lintu yrittää aina ehtiä ensin.



Fammun lahjoittama oregano, jota Stiina hoitaa ja nyppii mielellään.

Valmista

Tein ystävälle syntymäpäivälahjaksi samanlaisen tunikan kuin siskollenikin.
Lankana tällä kertaa oli Novitan Jasmin. Lankaa meni vajaa viisi kerää, sillä tein tunikasta hieman pidemmän kuin mallissa, sillä siskon versio oli mielestäni hieman liian lyhyt tunikaksi.




Hyvää Syntymäpäivää Suvi!

25. kesäkuuta 2009

Kesän satoa

Kesän ensimmäiset retiisit on poimittu!



Toukokuu on ollut touhua täynnä enkä ole ehtinyt kirjoittaa lainkaan terassille tehdyistä istutuksista. Täytyy kyllä ihmetellä, että yleensäkään mitään on enää elossa, sen verran huono kastelija olen. Jostain syystä se vaan aina unohtuu... onneksi nyt on pikku apuri jonka avustuksella kastelukin sujuu.

Tomaatin taimia on kolme, tosin sadon tuottamisen kanssa näyttäisi olevan ongelmia, tomaatti kun näyttäisi tarvitsevan paljon aurinkoa ja lämpöä. Onneksi sitä on nyt tarjolla ja toivottavasti koko loppu kesänkin.

Tomaattien lisäksi purkkiin on istutettu myös hernettä ja retiisiä. Retiisien kanssa hieman arkailin harvennuksessa ja nyt raukka parat eivät mahdu kasvamaan kunnolla. Olen auttanut parhaani mukaan ja napsinut isompia talteen sieltä täältä koko viikon ajan. Hyvältä maistuvat vaikka pieniä vielä ovatkin.

Herneisiin on tämän päivän aikana puhjennut kukkia, joten satoa on sittenkin odotettavissa. Lajiltaan nämä ovat sokeriherneitä eli syödään kuorineen. Tosin näidenkin kanssa oli hieman harvennusongelmia... ja nyt laatikossa kasvaa yksi iloinen ryteikkö. Mutta näyttäisi tosiaan siltä, että satoa saa tästäkin huolimatta odottaa.

Uusin istutus on anopilta saatu dahlia, joka löysi vihdoin paikkansa oven vierestä. Olen harmitellut, että aiemmin ruukussa olleet krysanteemit olivat hieman lakastuneet ja ruukkuun tarvitsisi hankkia uusia kukkia. Samalla pitäisi ostaa dahlialle ruukku... no puolitoista viikkoa myöhemmin vihdoin raksutti, ehkä tuon dahlian voisi laittaa tuohon ruukkuun niin säästyy taas reissu kauppaan. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ehkä jopa jossain vaiheessa saan kuvia myös tänne kurjista tomaatintaimista ja rehottavista herne- ja retiisipenkeistäni.

10. kesäkuuta 2009

Valmista

No nyt voi laittaa kuvaa valmiista. Eli ylläri oli lahja siskolleni Niinalle, joka juhli syntymäpäiviään eilen. Onnea Niinalle!



Neulottu Novita kesä 2008 lehdessä olleen mallin mukaan. Lankana Tennessee, jota meni vajaa 4 kerää kokoon S.

Se toinen ylläri menikin telakalle, sillä hermostuin samosiin. Palaan työn pariin kunhan tunteet hieman viilenevät ja puikot pysyvät sormissa... Hihat ja hieman yläosaa vain puuttuu, joten kyllä se Sanna vielä valmistuu!

Lankaakin on tullut ostettua tässä välissä ja useamman kerrankin vielä. Kuvia ei ole enkä viitsi ottaa, koska meidän perheessä ja kaveripiirissä on synttärikausi niin pahana että paljastuu vielä...