19. marraskuuta 2009

vapaalla

Olen viettänyt yllättäen vapaapäivää kotona ja Stiina on pitkästä aikaa hoidossa. Raukka kärsi possurokotuksen jälkeen kauheasta flunssasta, harmittaa jo koko rokotuksen ottaminen. Minun piti mennä tänään töihin, mutta johtuen uudesta työkoneesta, jonka asennus ei aivan vielä ole täydellinen, olen odottanut viestiä kotikoneella, että töihin voi mennä. Työpäivä meni kuitenkin odotellessa ja nyt joudun illalla kuitenkin menemään töihin tarkistamaan josko kuitenkin saisin yhden tärkeän jutun tehtyä. Ärsyttävä tilanne ja tässä odotuksessa tekisi mieli puhkua talo jos toinenkin kumoon. Mutta sähköpostin päivittämisen lomassa olen tutustunut Ravelryyn ja ihmetellyt suurta maailmaa. Ihmepaikka.

Minä olen tikutellut sukkia. Joululahjaksi. Kaksostytöille, joilla on aina samanlaiset vaatteet ja tavarat. No nyt tulee sitten samanlaiset sukatkin. Houkutti hieman ajatus erilaisista sukista, mutta tehdään nyt näin, helppohan se on liukuhihnalta tehdä samaa sukkaa neljä kertaa.



Ohje: Mallineule apinoitu heinäkuun Suuren Käsityölehden naisten sukista, jotka olen tehnyt aiemmin. Nämä lapselle suunnatut sukat, tavoitteena koko 30, on tehty 54 silmukalla.
Lanka: Regian Hand-dye Effect, väri Amethyst, 52g per sukkapari
Puikot: 2,5 mm

Lanka huuteli heti hyllystä, kun sen näin ja näihin se nyt päätyi. Ekaan pariin meni lankaa 52 g, onneksi se harmillinen toinen kerä on valmiiksi ostettuna. Tein hieman pidemmät varret sukkiin, lasten talvikengissä kun on aika pitkät varret, eipä lopu sukka kesken. Väri oli ihan ok, hieman pettynyt olin muutamassa kohtaa, missä väri vaihtui liian jyrkästi ja tämä näkyy suorana raitana sukassa. Sukkien todellinen väri näkyy paremmin alemmissa kuvissa, yläkuvassa väri on hieman sinertävä.





Kuvissa mallineule näkyy kovin huonosti, enkä ole ehtinyt näitä pingottaa. Sukat näyttävät ihan ruttuisilta ja kapeilta mutta ihan kivat ne oikeasti on. Ja ikävä kyllä omaan jalkaan niitä ei malliksikaan voi änkeä, sillä 9 koon ero on jo hieman liikaa. Mallina toimi oma käsi, ei ihan toimivin yhdistelmä, kun toisella kädellä pitäisi ottaa kuvia.


Tässä aiemmin mainitsemani oma Lina.



Ohje: Lina
Lanka: Sublime extra fine merino wool dk, 70 g
Puikot: 4 mm

Lanka oli kiva, lopputulos ei niinkään. Pipo nousee päältä ihan hölmösti ja koska en jaksa sitä koko ajan kiskoa alas niin käyttämättömiin tämä menee. Mun mielestä mulla on ihan ok kokoinen pää ellei jopa pieni, mutta tämä vaan ei toimi siltikään. Ehkä pitäisi tehdä isommalla silmukkamäärällä, mutta sitten tuo kuvio ei aukeasi niin kauniisti.

2 kommenttia:

  1. ymmärsinköhän pipo-ongelman oikein..pipon malli on aika syvä. jos itse pipo on tarpeeksi leveä, niin auttaisiko jos tuolla langalla tekisi yhden rivin/mallikerta vähemmän?

    VastaaPoista
  2. Se vois kyllä auttaa, ehkä kokeilen sitä kun saan jouluneulokset alta pois. Harmittaa vaan tuon purkaminen mutta harmittaa kyllä enempi käyttämättä jättäminen. Noin lyhentämällä se ei kuitenkaan kauhean paljon pienenisi, minä kun tykkään että pipo tulis reilusti korville.

    VastaaPoista

kiva kun kommentoit :)