1. tammikuuta 2010

Uusi vuosi, vanhat neulomukset

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Blogin päivittäminen on jäänyt, sillä joulukuu meni sairastellessa, töitä huhkiessa ja neuloessa. Paljon suunniteltua jäi tekemättä ajan loppuessa kesken, langat on kyllä kaikkea varten hankittuna, joten aika urakka odottaa, jotta varastot saisi pienemmäksi. Suurempia selittämättä esittäytyvät joulun lahjat omista kätösistä.



Ohje: Toasty Topper
Puikot: 5 mm
Lanka: Sandnes Garn Lanett pinkkinä



Ohje: Fan and Feather neuletakki kirjasta 101 Designer One-Skein Wonders
Puikot: 3½ mm
Lanka: Drops Alpaca ruskea 100g

Ohje: Vauvan sukat Marttojen ohjeella
Puikot: 3½ mm
Lanka: 7 veljestä 30 g

Neuletakkia hieman muokkasin, tein pitkät hihat ja lankakin on aivan eri kuin ohjeessa. Malli ei alpakalla aivan parhaiten tule esiin mutta halusin jonkun kivan mallin ja langan olin päättänyt ensin. Alpakka on lämmin ja juuri nyt tarpeen, joten eipä tuo mallineule pahemmin haittaa. Koko on noin yksi vuotiaalle. Nopea neuloa koko takki. Takki tehtiin yhtenä osana alhaalta ylös ja hihoihin silmukat poimittiin, joten ei sauman saumaa, hurraa!








Ohje: February Sweater Knitter's Almanac kirjasta
Puikot: 3 mm
Lanka: Katia Brisa 130 g

Tilasin kirjan vain tätä takkia varten ja järkytys oli kova kun selasin kirjaa läpi, eipä juuri kuvilla tuolloin juhlittu. Eihän noista kuvista melkein edes näe millainen tuo takki on! No onneksi netin ihmeellisen maailman kautta tiesin, että hieno se on. Ja malli oli helppo ja nopea, ainakin näin vauva koossa. Parasta oli tietysti että neulottiin yhtenä kappaleena, toinen hurraa! Tavoitteena on neuloa sama vielä aikuistenkin koossa. Lanka oli täydellinen, sillä juuri tuollaista hohtoa takille halusinkin, lämpimyys kauaksi tästä.

Kuvat ovat hieman kotitekoisia, sillä itse lahjan saajan päällä en takkia nähnyt enkä tiedä onko se siis sopiva. Onneksi tuli otettua kuvat Stiina päällä, kun takkia sovitin. Hieman pieneltä se Stiinan päällä näyttää, mutta lahjan saaja on 10 kk, joten toivotaan että kuitenkin edes kerran tulee käytettyä.



Ohje: Marion myssy
Puikot: 5 mm
Lanka: Sandnes Garn Lanett harmaana kaksinkertaisella langalla neulottuna

Ohje: kaulahuivi Novita 4/2009
Lanka: Katia Big Snow kaksinkertaisena 400g

Myssy oli todella nopea ja helppo neuloa, kiitos kivasta ohjeesta. Virkkasin tuon myssyn koristeen valkoisesta tennesseestä ja keskelle vielä harmaasta Brisa langasta sekä heijastin langasta pienemmän koristeen, nappi keskellä ois ollu piste iin päällä mutta en ehtinyt enää kaupoille, joten tähän oli tyytyminen.

Ja kyllä tuo huivi painaa juuri niin paljon että 10 kiloinen pikku tyttö kaatuu se kaulassaan =) Mahtava huivi, pitää ainakin lämpimänä =D hieman meinasi tulla erimielisyyksiä langan kanssa mutta lopulta nopea neuloa, kun oppi miten lankaa neulotaan.



Ohje: perussukat
Puikot: 2½ mm
Lanka: Tofutsies

Nämä piti olla itselle, mutta sisko näki kun näitä neuloin, pyysi ja saikin sitten lahjaksi. Ihanan pehmeät ja mukavan tuntuiset sukat ja värikin on kiva.








Ohje: Novita 4/2009
Puikot: 3 ja 3½ mm
Lanka: Nalle koko pitsisissä ja 7 veljestä muissa





Ohje: Elefante Susan B. Andersonilta
Puikot: 3½ mm
Lanka: vihreä lanka on akryyliä, vyötettä ei ole enää, joten langasta ei tietoa. Raidallinen on Novita Tennesseetä kolmena eri värinä.







Ohje: Kaulurin ohje sovellettuna ohuemmalle langalle kirjasta Hyvän olon neuleet. Neuloin yhden kerän per kauluri eli neuloin kunne lanka loppui.
Lanka: Tee teen Primavera 1022, Dropsin Merino Extra Fine väri 18, Katian Merino Sport väri 11, 50 g per kerä
Puikot: 4mm



Tässä kuvassa on sama kauluri, lankana Debbie Bliss Baby Cashmerino. Pipo on tehty noin 3 vuotiaalle, ihan omasta päästä, silmukoita muistaakseni 106. Myös Katian harmaasta merinosta tuli pipo mutta siitä ei ole kuvaa mutta samanlainen kuin tuo sininen kokona vain noin 5 vuotias.


Joulun jälkeen on oudon tyhjä olo. Mitä seuraavaksi? Saanko siis ihan itse päättää mitä neulon? Ja saako itsellekin tehdä jotain? Heti aattona aloitin tekemään Marion myssyä ihan itselle. Kun joulun vietosta päästiin kotiin pääsi puikoille Paraphernalia sukat. Nämä on houkuttanut ottaa puikoille koko syksyn ajan mutta ajattelin että näissä kestää vuosi tehdä, ohut lanka ja tuo kuvio pelottivat mutta kas kohta on ensimmäinen sukka jo valmis enkä ole mielestäni edes ehtinyt neuloa!

19. marraskuuta 2009

vapaalla

Olen viettänyt yllättäen vapaapäivää kotona ja Stiina on pitkästä aikaa hoidossa. Raukka kärsi possurokotuksen jälkeen kauheasta flunssasta, harmittaa jo koko rokotuksen ottaminen. Minun piti mennä tänään töihin, mutta johtuen uudesta työkoneesta, jonka asennus ei aivan vielä ole täydellinen, olen odottanut viestiä kotikoneella, että töihin voi mennä. Työpäivä meni kuitenkin odotellessa ja nyt joudun illalla kuitenkin menemään töihin tarkistamaan josko kuitenkin saisin yhden tärkeän jutun tehtyä. Ärsyttävä tilanne ja tässä odotuksessa tekisi mieli puhkua talo jos toinenkin kumoon. Mutta sähköpostin päivittämisen lomassa olen tutustunut Ravelryyn ja ihmetellyt suurta maailmaa. Ihmepaikka.

Minä olen tikutellut sukkia. Joululahjaksi. Kaksostytöille, joilla on aina samanlaiset vaatteet ja tavarat. No nyt tulee sitten samanlaiset sukatkin. Houkutti hieman ajatus erilaisista sukista, mutta tehdään nyt näin, helppohan se on liukuhihnalta tehdä samaa sukkaa neljä kertaa.



Ohje: Mallineule apinoitu heinäkuun Suuren Käsityölehden naisten sukista, jotka olen tehnyt aiemmin. Nämä lapselle suunnatut sukat, tavoitteena koko 30, on tehty 54 silmukalla.
Lanka: Regian Hand-dye Effect, väri Amethyst, 52g per sukkapari
Puikot: 2,5 mm

Lanka huuteli heti hyllystä, kun sen näin ja näihin se nyt päätyi. Ekaan pariin meni lankaa 52 g, onneksi se harmillinen toinen kerä on valmiiksi ostettuna. Tein hieman pidemmät varret sukkiin, lasten talvikengissä kun on aika pitkät varret, eipä lopu sukka kesken. Väri oli ihan ok, hieman pettynyt olin muutamassa kohtaa, missä väri vaihtui liian jyrkästi ja tämä näkyy suorana raitana sukassa. Sukkien todellinen väri näkyy paremmin alemmissa kuvissa, yläkuvassa väri on hieman sinertävä.





Kuvissa mallineule näkyy kovin huonosti, enkä ole ehtinyt näitä pingottaa. Sukat näyttävät ihan ruttuisilta ja kapeilta mutta ihan kivat ne oikeasti on. Ja ikävä kyllä omaan jalkaan niitä ei malliksikaan voi änkeä, sillä 9 koon ero on jo hieman liikaa. Mallina toimi oma käsi, ei ihan toimivin yhdistelmä, kun toisella kädellä pitäisi ottaa kuvia.


Tässä aiemmin mainitsemani oma Lina.



Ohje: Lina
Lanka: Sublime extra fine merino wool dk, 70 g
Puikot: 4 mm

Lanka oli kiva, lopputulos ei niinkään. Pipo nousee päältä ihan hölmösti ja koska en jaksa sitä koko ajan kiskoa alas niin käyttämättömiin tämä menee. Mun mielestä mulla on ihan ok kokoinen pää ellei jopa pieni, mutta tämä vaan ei toimi siltikään. Ehkä pitäisi tehdä isommalla silmukkamäärällä, mutta sitten tuo kuvio ei aukeasi niin kauniisti.

10. marraskuuta 2009

Vaihteeksi valmista

Ensin esitellään pikkutekoset, jotta kamalin kuva ei heti pläjähdä silmille.

Kauluri Stiinalle. Ilonpyrähdyksiä ei tämäkään äidin tekele aiheuttanut, mutta kyllä tätä kaivattiin kun se pari päivää oli pesun vuoksi poissa käytöstä. Eli valmistunut jo aiemmin, ajan puutteen takia jäänyt esittelemättä.



Ohje: Kauluri, hieman sovellettu pienempi versio, kirjasta Hyvän olon neuleet
Lanka: Sirdar Snuggly Baby Bamboo, väri 142 Cherry Lips, 30 g
Puikot: 4 mm

Neulos muuten huopui hieman pesussa, vaikka langassa on vain 20% villaa ja loput bambua. Vyöte kyllä sallii pesun 40 asteessa. Tosin ei haitannut yhtään, neuloksesta tuli vain tiiviimpi ja pehmoisempi.

Sukat vauvalle. Nyt vain odotetaan onko ystävien tulokas tyttö vai poika ja laitan sitten pikku koristeet sen mukaan.



Ohje: Vauvan sukat marttojen ohjeella
Lanka: Novita wool luonnonvalkoinen vajaa kerä
Puikot: 3½ mm

Sitten se hirvityskuva, saa ohittaa nopeasti. Näistä olisi voinut ottaa toki tasokuvatkin mutta nämä tuli otettua ja lahja lähti matkaan, joten näillä mennään... Veljen vaimokkeen syntymäpäivälahja. Hyvää syntymäpäivää Peppi!



Ohje: Lina samalla mallilla tehty pipo ja sovellettu mallia kauluriin.
Lanka: Evita 190g
Puikot: 4 mm

Lankaa oli aivan kamala neuloa. Langassa on yhdessä paksu beige lanka sekä kullanhotoinen ohut lanka, joka oli koko ajan solmussa ja tippui silmukasta tai puikko meni sen läpi. Aloitin piposta ja loput langasta käytin kauluriin. Pipoon meni 70 g ja kauluriin sitten loput. Pieni nytty jäi, mutta ei olisi riittänyt uuteen mallikertaan. Kyseessä on puuvilla/polyakryyli/viskoosi-lanka, josta tuli lopulta kaunis lopputulos paitsi kuvassa mallin päällä, hyi mikä kuva yrittäkää kestää...=) Kuvassa kauluri on ihan rutussa, en sitä mitenkään asetellut ja mies vai rapsi muutaman kuvan. Ensi kerralla täytyy ajatella pidemmällä tähtäimellä, ei täälläkään ihan mitä vain voi esitellä.

Lisäksi nyt esitellään minun ihan itse neulomani ensimmäinen huivi! Olen ihastellut ja huokaillut huiveja siellä ja täällä mutta nyt sitä voi tehdä myös kotona, ainakin jonkin aikaa, sillä tämä menee joulupukin konttiin.



Ohje: Lehmus Ullasta
Lanka: Novita rose mohair sininen, 150g
Puikot: 5 ½ mm

Lankaa olisi voinut olla enemmänkin, yhden kerän verran. Väri vaan on poistunut myynnistä, joten tuo kolme kerää sai riittää. Malli oli helppo neuloa, kunhan vaan sain tarpeeksi aikaa opetella mallikerran. Välissä en edes yhtä kerrosta saanut neulottua kun jo neiti roikkui langassa tai jalassa. Siitä suuremmalla syyllä mallina toimii Stiina. Huivia ei ole vielä pingoitettu, etsin sopivaa alustaa, ehdotuksia? Tämä lehmus menee joululahjaksi miehen Mummille. Huivi valmistui lopulta nopeasti, pelkäsin että takoisin tätä tuskaisena vielä pari päivää ennen joulua.

Sitten on taas ostettu lankaa, sinänsä ok, sillä Tampereen reissu peruuntui, täytyy tyytyä odottamaan maaliskuuta ja Turun messuja.

Tofutsies lankaa, josta tulisi sukat itselle, kun ehdin eli joulun jälkeen. Edelliset lähtevät pukinkonttiin.



Katian merinosta piti tulla pipo miehelle, mutta onhan tuo minunkin mielestä liian kiiltävää, joten menee mietintä myssyyn. Sublime Extra Fine Merino Wool DK tuli Lina vihdoin myös minulle, mutta se on liian piukka minun päähäni ja nousee koko ajan ylhäältä kuten sulovilenillä... Eli en ihan kauheasti käytä sitä, sekin pitäisi kai täällä esitellä.



Tästä tulee kauluri naapurin tytölle kunhan edes yhdet nelosen puikot vapautuvat.



Sukkalankaa. Regiasta on tulossa sukat konttiin ystäväperheen kaksosille ja vaikka tytöillä onkin pienet jalat niin ostin varmuudeksi Käsityö-Elisasta toisen kerän, kun siellä kerran olin. Eipä tarvitse sitten viime hetkellä juosta ostamassa lisäkeriä.



Novitalta Woolia ja Tempoa, sukat Stiinalle ja pipo ja lapaset itselle uusimmasta novita lehdestä.




Lankabaarista Dropsin Silke Alpacaa kolme kerää alelaarista.



Regian sukkalankaa tulevaisuuden sukkatarpeisiin, myös alessa.



Dropsin alpacaa ah-niin-ihanaa neuletakkia varten joulukuuta odotellessa.



Ja loppuselityksenä niin mulla oli kyllä lahjakortti molempiin lankakauppoihin, että nih!

20. lokakuuta 2009

Lahjussukkia

Tässä muutama viikko sitten valmistuneet sukat naapurin pojalle 2-vuotis lahjaksi. Sopivat kuulemma olivat vaikka teinkin 16 cm pitkän jalkaosan. 17 cm näytti jo niin kamalan pitkältä. Näitä on purettu ja neulottu edes takaisin moneenkertaan. Todella vaikeaa arvioida pienen ihmisen jalkaa vain silmämääräisesti. Tosin olihan minulla tieto, että uudet kengät olivat kokoa 27 mutta ei sillä pitkälle pötkitty.



Ohje: perussukka, raidallisessa on varressa 1 o ja 1 n, yksivärisessä varsi taas on 2 o ja 2 n, en vain halunnut tehdä samanlaisia.
Lanka: yksivärinen sininen on Nalle aloeveraa kulutus 30 g ja puikot 3½ sekä raidallinen on Katian Olé lankaa kulutus siinä 30 g ja puikot 2½

Myös tofutsies langasta neulotut sukat ovat valmiina, mutta odottavat jo joulua. Ensimmäinen joululahjani on valmis! Hymähdys sille, tosin paniikki kolkuttaa olkapäätä, sillä neulottavaa olisi vielä ja runsaasti.

Lankana tofutsies oli kivaa neuloa, ohutta lanka on, joten tuntui välillä että tyhjääkö tässä neulon mutta valmistuivat lopulta. Lanka on myös ihanan pehmeätä mutta epäilen sukkien lämmityskykyä talvella, tosin kyllä niille varmasti löytyy käyttöä ja kauniit tuli.

12. lokakuuta 2009

Lanka-addiktin salaiset tunnustukset

Hei, minä olen Maritta ja olen riippuvainen langasta. Minä olen taas ostanut lankaa, langennut vaikka kortti puhkuu jo punaisena. Ja vaikka kaikki laatikot on täynnä lankaa, nurkat täynnä pusseja ja kasseja täynnä lankaa niin siitäkin huolimatta sormet syyhyvät ostoksille.

Novitaa eri muodoissa ja sävyissä, olkaa hyvät:

7-veljestä, naapurin rouvan joululahjasukkiin, ehkä jos ehtii ja kerkiää... Jouluun ei ole kauhean pitkä aika ja minä kun en ole pahemmin edes vielä aloittanut... Paitsi että kaikkeen suunniteltuun olisi kyllä langat valmiina... ihme ja kumma...



Tästä Sointu langasta piti tulla pipo lahjaksi mutta jäi tekemättä. Ehkä jouluksi?



Virkkauslankaa, minä olen innostunut ohuista langoista ja tämä oli pakko-ostos kun oli niin ihanan väristä.



Juhlalanka, tästä tulee pipo talveksi minulle, ehkä. Tai sitten ensi talveksi tai... niinpä niin taas joo...



Puroa ruskan sävyissä. Tämän sain synttärilahjaksi, joten oikeasti tätä nyt ei pitäisi edes laskea näihin tunnustuksiin...



Tässä lepää kaksi kerää Nallea. Toinen on mustikka ja toinen aloevera. Toisesta on tullut jo sukat ja toisesta tulee vielä, kunhan kasvaa vähän ikää.



Tämä lanka on Malibua ja sen kohtalo on suuri salaisuus.



Novitan jälkeen voi esitellä saaliini Piikkopirrasta, joka on uusi tuttavuus minulle lankakaupoista. Jotain kivaa sieltäkin tuli mukaan. Näiden lisäksi sieltä tuli ostettua äidille muutama kerä sukkalankaa sekä yksi olé kerä, joka on jo neulottu ja esiteltykin.

Katian bambulankaa ja pinkkejä ihania nappeja. Langasta tulee ehkä neuletakki kevääksi Stiinalle. Ehkä...



Katian Big Snow lankaa, en ole kokeillut ennen ja nyt sai hirmuhalvalla, tästä tulee joululahja.



Katian Diana, tekokuitua, päätyy ehkä neuletakiksi, ehkä jollekin onnelliselle...




Katian Gatsby, kullansävyistä tekokuitua mutta tällekin on suuri suunnitelma ja sekin on salaisuus...



Katian Colibria, tästä tulee itselle jotain kivaa, kunhan muut langat on ensin neulottu eli ei ihan lähitulevaisuudessa. Tosin itsekin mietin että ensi kesänä...



Katian olé sukkalanka, tämän sai kaupanpäälisiksi kuten myös toisen sinisävyisen kerän, joka on kylläkin jo päätynyt sukiksi.



Ja löytyy sieltä kaupasta muutakin kuin Katian lankaa. Tofutsies lankaa, jonka valmistukseen on käytetty kitiiniä, jota saadaan äyriäisistä. Tästä on aloitettu jo sukat ja nuo värit on niin ihanat ja lanka on ihanan pehmeääkin vielä. Tykkään neuloa ja varmasti haen sen toisenkin erisävyisen kerän jota vilkuilin hyllyssä.



Käsityö-Elisasta olen saalistanut puuvilla-villa-sekoitelangan, josta ajattelin ensi kesäksi sukkia.



Sekä Regian käsinvärjätyn sukkalangan, josta tulee joululahja jollekin onnelliselle.



Lankabaarista olen löytänyt alpakkaa kahtena eri sävynä vaaleanpunaista ja punaista.





Ja sukkalankaa. Schachenmayrin punaista sukkalankaa alennuksesta.



Sekä Fabelia kahtena eri sävynä. Ylimmästä on siis tehty jo Stiinan lapaset.





Hulluilta päiviltä halvalla Regian sukkalankaa...



Sekä Sidrarin Perua, tämä väri puhui eniten, ja suunnitelma kyllä löytyy...



Ja minun ensimmäinen eikä takuulla viimeinen markkalanka! Ihanan pehmeä, väri vähän räikeän vihreä minullekin mutta ei se haittaa. Tämän osaksi ei ole luotu suuria suunnitelmia, hypistelyä lukuuottamatta.

6. lokakuuta 2009

olé

Täällä on neulottu sukkia. Ja kauhealla kiireellä vielä! Kaveri täyttää 30 ja lauantaina vasta äkkäsin, että voisin neuloa neidille sukat. Langaksi valitsin äärettömän pitkän prosessin jälkeen aivan uutuuttaan hohtavan langan valikoimistani, Katian olé socksin. Löysin Turusta uuden lankakaupan Piikkopirtan, järkytys oli suuri, kun kuulin että liike on ollut olemassa jo kahdeksan vuotta! No heillä nämä espanjalaisen Katian langat ovat se päätuote ja niitä löytyikin todella paljon. Ja alelankoja kaupassa oli monta laaria, joista osa tietenkin löysi tiensä myös meidän kotiin... Heillä on myynnissä myös Mokkasukkalankaa, jota on kutkuttanut jo kauemman aikaa ostaa, mutta kaupan olleet värit eivät tällä kertaa iskeneet.



Tässä tämä olé socks city lanka, tykkäsin väreistä kaupassa, joten odotukset olivat kovat. Kun lilan ja violetin eri sävyt ilmestyivät kaikkialle, ajattelin että tuohon muotivillitykseen en sitten minä lähde mukaan, mutta vähän niille olen jo lämmennyt ja tuossakin kerässä niitä on. Yksivärisenä en kyllä edelleenkään ostaisi. Nyt muuten syksyn tullen on lankakerissä hirveän synkkiä sävyjä ja varsinkin sukkalangoissa saa oikein etsimällä etsiä, että löytää muutakin kuin tummia värisekoituksia.



Ohje: Perusvillasukat
Lanka: Katia olé socks city 70g, väri 6651
Puikot: 2½

Lankaa oli kiva neuloa, ohutta ja sopivan karheaa. Muuten tyytyväinen sukkiin mutta... Nuo ihme vauhtiraidat eivät olleet minun makuun. Tykkään sukkalangoista joista tulee vaan raitaa. Kyllä noihinkin tottui, mutta jos saisi valita niin poistaisin nuo vauhtiraidat. Toisaalta aion kyllä hakea vielä toisen kerän ja tehdä Stiinalle myös sukat ja lapaset tästä pirtsakasta langasta, joten ei nyt ihan hirveäkään. =)




Jatkoin toisen sukan siitä mihin kerä jäi enkä lähtenyt etsimään samaa aloituskohtaa, koska nämä oli muutenkin niin pirteät sukat, että hyvin näihin sopii, että ovat inan erilaiset, eikä eroa tullut kuvioon kuin muutaman sentin ja ainahan sitä seisoo jalat hieman eritasossa...

Myös Stiina on saanut lapaset. Nämä on olleet valmiina jo pari viikkoa ja käytössäkin jo. Näissäkin jatkoin mihin lanka jäi, ei sitä tuolla ulkona kukaan huomaa ja suloiset tuli. Naapuritkin jo kehui =D



Ohje: peruslapanen
Lanka: Dropsin Fabel väri 911, näille oli niin kiire tilaus, kun pienet kätöset jäätyivät ulkona, että värikoodi on juurikin sopiva.
Puikot: 2½